L’EDUCACIÓ FÍSICA A FINLÀNDIA

should-physical-education-be-mandatory

El post d’avui consisteix en realitzar una petita pinzellada dels punts més importants de l’Educació Física a Finlàndia, per tal d’acabar de complementar el primer post.

Com es va esmentar en el post anterior, Finlàndia és un dels països amb millor sistema educatiu. Tot i que en els últims resultats de les proves PISA (fets públics al 6 de desembre d’aquest any) han baixat alguna posició en el rànking mundial, segueixen mantenint-se en les posicions més altes, juntament amb Singapur, Canadà o Hong Kong.

Pel que fa doncs, a l’Educació Física en aquest país nòrdic, segons el meu perer, el seu punt més fort és que compleixen un dels seus objectius principals, que és fer entendre la importància que té l’activitat física per a un benestar físic, social i mental. I d’aquesta manera, aconseguir potenciar la pràctica d’activitat física a la majoria dels estudiants, per tal de provocar que aquests continuïn practicant activitat física un cop han acabat els estudis. I pel que diuen diferents estudis realitzats, ho aconsegueixen.

El 90% dels menors de 18 anys són físicament actius, ja sigui a través de clubs esportius o practicant amb els amics. Els esports preferits són el futbol, la gimnàstica, l’hockey sobre gel i el floorball (esport semblant al hockey). El que fa a la població adulta, el 90% fan activitat física mínim 2 cops per setmana i aproximadament el 50% ho fan 4 cops a la setmana.

1280px-floorball_vaxholms_ibf_vs_salems_if
Floorball

Segons un estudi realitzat per la Commissió Europea (2010), Finlàndia es troba entre els països més actius del món. Tenen molt clar que la pràctica d’activitat física augmenta el benestar global de les persones i per contrari el sedentarisme és molt dolent per a la salut. Aquest fet se’ls hi explica des de ben petits a les escoles i als instituts.

Aquest és un factor molt important per als finlandesos ja que han treballat molt fort per ser unes de les nacions més sanes, ja que fa una trentena d’anys era tot el contrari. Segons un article de The Guardian, la seva dieta era molt pobre, eren inactius i els nivells de malalties cardiovasculars eren altíssims.

Tornant a les característiques de l’educació física, els objectius principals són:

  • Desenvolupar eines i coneixement propi de diferents esports
  • Desenvolupar interès per a la pràctica d’esport com a hobby
  • Incrementar l’habilitat de avaluar les pròpies habilitats físiques i marcar-se objectius
  • Capacitat de comportar-se, obeir les regles del joc i respectar la natura mentre es practiquen pràctiques esportives al medi natural.
  • Potenciar la igualtat, la paritat, el companyerisme i el multiculturalisme
  • Promoure un estil de vida saludable
  • Fomentar l’habilitat de treballar independentment i en grups

Com també passa a Catalunya i a Espanya, les hores lectives destinades a l’Educació física són molt inferiors a les desitjables, per això des del Consell d’Educació del Ministeri d’Educació i Cultura de Finlàndia, va llençar, a l’any 2010, un programa anomenat “Finnish Scools on the Move” que consisteix en garantir una hora d’activitat física al dia, per a totes aquelles escoles que s’inscriuen al programa. Actualment, més del 70% de les escoles estan apuntades al programa.

L’objectiu principal d’aquest programa és expandir-se a tot per tot el territori per així assegurar una vida més activa i menys sedentària de la població més jove.

Per tal d’assegurar aquesta hora més d’activitat física diària ho fan ja sigui afegint més hores lectives d’activitat física,  fomentant un desplaçament a actiu l’escola  o encoratjant l’activitat física a les hores de pati i de descans. Per altre banda, s’implementen mètodes actius d’aprenentatge, evitant llargs períodes assentats.

Personalment penso que des de les escoles i centres de secundària es fa una gran feina a l’hora de promoure l’activitat física per a un estil de vida saludable. Tenen molt clar que és necessària per a la millora de la salut, potser perquè ho han experimentat en primera persona.

Es per això que la majoria de la població està involucrada en alguna pràctica esportiva. Aquest és un objectiu que crec que totes les societats s’haurien de marcar per tal de reduir el sedentarisme i totes les malalties que porta de cua.


 

BIBLIOGRAFIA             

http://www.liikkuvakoulu.fi/english

https://www.theguardian.com/befit/story/0,15652,1385645,00.html

https://finland.fi/es/vida-y-sociedad/finlandia-a-la-cabeza-en-actividades-fisicas-y-deporte/

SISTEMA EDUCATIU DE FINLÀNDIA

finland-flag

La primera entrada al blog estarà dedicada a Finlàndia, ja que té un dels sistemes educatius més potents del món. En aquest primer post, farem una síntesi del sistema educatiu finès en general, i el següent post consistirà en una mirada més detallada a l’educació física finlandesa.

Finlàndia, durant les ultimes 4 dècades, ha passat per una transformació que ha provocat que deixes de ser una societat més aviat agrària a una de les més altament educades del món.

És per això, que en els darrers anys s’ha parlat molt del mètode educatiu d’aquest país. Es troba en la primera posició mundial segons els informes PISA (Programme for International Students Assessment) establerts per a l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OECD). Aquests informes consisteixen en avaluar els sistemes d’avaluació d’arreu del món, mitjançant unes proves que avaluen les habilitats i els coneixements d’estudiants de 15 anys.

Des del seu inici (any 2000), Finlàndia es troba a les posicions més altes, i és per això que s’ha convertit en el punt de mira de moltes societats amb ganes de millorar el seu sistema educatiu.

Molts han estat els interessats que han viatjat al país nòrdic per tal d’observar i estudiar la seva metodologia. Un exemple és Tony Wagner, membre d’Educació i Innovació del Centre de Tecnologia i Esperit Emprenedor, de la Universitat de Harvard qui va fer un documental. Més recentment, el cineasta documentalista i escriptor, Michael Moore, també va fer-hi una visita, i va publicar un curtmetratge per plasmar com és l’educació finesa.

Revisant aquest documentals, articles i pàgines web, podríem destacar les idees principals que fan que aquesta metodologia educativa sigui tant eficient.

Segons Jorma Kauppinen, el director general del consell Nacional d’educació de Finlàndia, l’alt nivell del sistema educatiu finlandès és gràcies a un dels valors principals de la societat: les persones són el recurs més important de la nació i tenen dret a una educació de qualitat.

Educació gratuïta per a tothom!

Un dels punts forts d’aquest sistema és garantir la mateixa educació per a tothom, sense tenir en compte l’estatus social o econòmic. L’educació és gratuïta des de els primers anys fins a la universitat, incloent material escolar, servei de menjador i transport.

La figura del professor

És una professió molt respectada i valorada dins la societat. Els professors estan altament formats; es requereix un grau, màster i estudis extensius en ciència de l’educació i de matèries escolars. És per això que és tant altament valorada.

És aquest alt prestigi el que fa que sigui una de les professions
més sol·licitades per els estudiants, tot i que només el 10% aconsegueix entrar a la universitat; només els millors assoliran el seu objectiu de ser professors.

La relació entre estudiants i professors es basa en el recolzament i no en el càstig. Es tracta d’una relació amigable, relaxada i motivacional.

La figura de l’escola

No hi ha escoles millors ni pitjors, totes les escoles ofereixen el mateix. No obstant això, cada centre educatiu té autonomia per planificar el seu programa d’estudis. Tot i que els continguts i els objectius són escollits de  manera nacional, serà els professor qui escollirà els seus mètodes de forma lliure.

Jugar i aprendre!

Donen molta importància al joc en edat infantil. Els nens no comencen l’escola fins al 7 anys, i amb molt poques hores lectives en comparació amb Espanya. Els primers anys de vida, els nens aprendran a partir del joc i l’interacció amb els pares, familiars, amics, etc.

Totes les assignatures són importants!

Donen molta importància a assignatures com Arts, Música, Educació Física, etc. Creuen important estimular la part creativa, ja que ajuda al desenvolupament de la personalitat.

A més d’aquestes assignatures, es fan projectes interdisciplinaris amb instituts d’arts, clubs esportius o l’església local.

Organització del sistema educatiu

Com s’ha esmentat anteriorment, l’escolarització no és obligatòria fins als 7 anys. Als 9 anys comença l’educació bàsica fins als 15 anys.

Seguidament, els alumnes escolliran si volen tenir una educació més enfocada a l’accés a la universitat o al món laboral. Segons la seva elecció els hi quedaran més o menys anys d’escolarització.

fullsizerender-1

El que si que tenen molt clar els Finlandesos és que per molt èxit que tingui el seu sitema educatiu, necessita constant desenvolupament i renovació perque segueixi sent efectiu.

Aquests són els trets més importants recollits en diferents bibliografies pel que fa al sistema educatiu de Finlàndia. A continuació trobareu el documental de Tony Wagner i el curtmetratge de Michael Moore, prèviament esmentats. A més, podreu consultar les referències bibliogràfiques utilitzades per a la realització del post.

Espero que us hagi agradat i sobretot no us perdeu el següent post, L’EDUCACIÓ FÍSICA A FINLÀNDIA!

The Finland Phenomenon – Tony Wagner

El éxito educativo de Finlandia – Michael Moore


BIBLIOGRAFIA

Yli-Piipari, S. (2014). Physical Education Curriculum Reform in Finland. Quest.

https://finland.fi/life-society/the-key-to-the-nations-success/

http://www.unitedexplanations.org/2012/11/26/por-que-finlandia-tiene-el-mejor-sistema-educativo-del-mundo/#